Saturday, March 5, 2011

For Dutch Readers only - De Telegraaf

The following is for Dutch readers only, dealing with two antisemitic article in the largest Dutch daily, the Telegraaf, to which i reacted in detail.

___________________________________________________________

Part 1.
Letter to Mr. Noord:

Geachte meneer van Noord.

Ik refereer naar uw artikel: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/9188651/__Reclame_misleidt_toeristen__.html?p=2,1

Mijn naam is Simon Soesan. Ik woon in Haifa, Israel.

Sinds 1973.

Als zakenman ben ik onder andere partner (50/50) met het Egyptische reisbureau Skyline. Ook ben ik, als inwoner van Haifa, zeer betrokken met de samenleving in onze stad. In Haifa leven Christenen, Moslims, Druzen, Bahai en zelfs Joden in vrede en behoorlijk goede harmonie.

Ik heb uw twee stukjes vrij vertaald aan mijn vrienden voorgelezen, die allemaal uit de bovenstaande religieuze achtergronden komen. En allemaal met ongeloof hebben geluisterd. Want wat u schrijft, meneer van Noord is niet alleen onzin, maar uzelf misleid de toeristen.

Ik ga niet beginnen bij de bijbel, noch zal ik u verwijzen naar Elzas-Lotharingen in Frankrijk, ooit van Duitsland geweest, wat, na het verliezen van een door de Duitsers begonnen oorlog, door Frankrijk werd geannexeerd.

Als u het niet erg vind, meneer van Noord, dan wil ik gewoon uw stukje langsgaan en u op uw fouten wijzen, begrijpende dat u misschien liever niet door een Jood en noch een Israëli ook, op fouten wilt worden gewezen:

1. Arabische Moskeekoepels zijn een onderdeel van het landschap hier. Er worden nieuwe gebouwd en er worden oude moskeen onderhouden: waar u ook bent in Israel vindt u moskeen, dus uw opmerking “moskeen en gebieden die dit land niet toebehoren”, is niet alleen misleidend of onjuist – het is gewoon een domme opmerking.

2. “Syrische en Palestijnse gebieden”, schrijft u. Kunt u aantonen met welke Syrische en Palestijnse gebieden Israel reclame maakt? Graag referenties ook uit het internationaal recht en uw uitleg waarom, volgens uw redenering, de VN het fout heeft om de internationale grens tussen Israel en Syrië te trekken vlak voor Koeneitra. Waar is de Palestijnse grens? Volgens het Palestijnse handheft is heel Israel Palestijns, terwijl de EU en de VN verzoeken om Palestina te gaan creëren en haar grenzen nog bepaald moeten worden.

3. Jericho, Oost Jeruzalem en de Golan zijn door Israel bezet nadat 5 landen ons in 1967 en 1973 aanvielen en de door hun gestarte oorlog verloren. De huidige grenzen met de Palestijnse Autonomie zijn bepaald als tijdelijke grenzen met instemming van alle partijen in het conflict. Weet u iets wat zij niet weten?

4. U schrijft “tot vrede komen met haar buren”. U bent zich bewust dat we vrede hebben gesloten met Jordanië en Egypte? U bent zich bewust dat er interim akkoorden zijn getekend met de Palestijnen, met instemming van de Palestijnen? Of moet ik u even naar de referenties verswijzen? Weer uw huiswerk niet gedaan, meneer van Noord?

5. De UN heeft inderdaad opdracht gegeven aan Israel om te onderhandelen tot een terugtrekking naar de grenzen van 1967, d.w.z. van voor de 6-daagse oorlog van toen. Maar deze opdracht is gebonden en verbonden aan opdrachten aan de Palestijnen, Syriers en anderen, die opdracht kregen terreur acties tegen Israel te staken, om maar een conditie te noemen, was u dat vergeten of heeft u gewoon weer uw huiswerk niet gedaan?

6. U schrijft “Tegen alle bepalingen van het volkerenrecht in, annexeerde Israël Oost-Jeruzalem “. Kunt u deze bepalingen aantonen? Hebt u een referentie voor me? Kunt u de lezers uitleggen wat u hier bedoeld? Het volkenrecht van de VN rept hier namelijk niet over. Weet u iets wat de VN niet weet? Meneer William Davies, hoofd van de VN informatiedienst (telefoon +1 (202) 331-8670) vond uw bewering “amusant” en was verbaasd hoe een serieuze krant zoals de Telegraaf ongebaseerde nonsens drukt. En nee, meneer Davies is niet Joods en heeft niets met Israel te maken.

7. U schrijft over de vierde conventie van Geneve en dat het exploiteren van bezette gebieden tegen de mensenrechten is. Graag referenties waar u het over hebt? Welke vierde conventie? Gaat u nu ook, gebaseerd op deze woorden van u, alle wijn en kaasproducten uit Elzas mijden en het toerisme uit Nederland naar Elzas stoppen?

8. U zegt dat u “men lene een ei” uit een Joods kookboek citeerde. Welk boek is dat? Wie schreef het? En gaat u uzelf nu vergelijken met Max Tailleur? Bent u moppen aan het tappen? Wat een belediging voor Max Tailleur! Ik raadt u aan geen moppen over Joden te vertellen. Bijna geen enkele niet-Joodse Nederlander heeft het recht om moppen over Joden te tappen. Dat recht is verspeeld na het samenheulen met de Duitse bezetters en het uitleveren en het laten afslachten van meer dan 90% van de Joodse Nederlanders aan diezelfde Duitsers door de grote meerderheid van de Nederlandse bevolking.

9. Ook het aanhalen van de oude rabbijn Soetendorp doet u onder valse voorwendselen. Hij had het zeker niet over rare stukjes zoals die van u.

Meneer van Noord, bijna 40 jaar hou ik me bezig met de samenleving tussen Joden en niet-Joden in Israel. Ik doe zaken met Palestijnen, bezoek ze bij hun thuis, ze komen bij mij over de vloer. Ik heb vrienden en zakenpartners in Egypte, Jordanië en andere Arabische landen. Ik schrijf al meer dan 10 jaar columns in diverse media over deze pogingen, die aardig lukken. Soms komt er en gek langs, zoals de antisemiet Gretta Duisenberg, die met loze leuzen en lege beloftes even de boel willen opstoken en niet wil accepteren dat we het hier wel aardig goed met elkaar kunnen vinden. Uiteraard zijn er extremisten aan beide kanten die dit soort typetjes graag verwelkomen.

Het Midden Oosten leeft al jaren in een moeilijk conflict, waar duizenden onnodig zijn omgekomen en velen onnodig lijden. Ik ben er van overtuigd dat er vele fouten worden gemaakt, aan beide zijden. Ook weet ik, dat meer en meer mensen proberen de haat te stoppen als eerste stap naar een oplossing voor dit conflict.

Dankzij mensen zoals u zal dat langer duren en zullen mensen nog wat langer moeten lijden. Stel je voor dat u over de co-existentie hier zou schrijven! Of over de diverse vredesgroeperingen die elkaar steunen en respecteren. Welnee! Sluit u zich maar aan bij de meerderheid van Nederlanders die graag ongebaseerde onzin als feiten aannemen en praatjesmakers zoals u dan heel netjes “journalist” noemen.

Ik wilde deze brief eindigen met “u moet zich schamen”. Maar na het nogmaals herlezen van uw artikel snap ik dat u schaamteloos bent. En, tsja, niets aan te doen, meneer van Noord: maar ook u bent een gewone antisemiet.

Simon Soesan

Haifa, Israel


_____________________________________________________________________________________________


Part 2: Reply from De Telegraaf:


Geachte heer Soesan,

Tot onze droefenis is uw mail ondermaats en - zeker in de laatste alinea - beledigend en daarom krijgt u inhoudelijk geen antwoord.

Hoogachtend,

Redactie CheckPoint

DAGBLAD DE TELEGRAAF


______________________________________________________________________________________________


Part 3: My reply to De Telegraaf:


Geachte heer of mevrouw X,

Uw antwoord was weldegelijk inhoudelijk.

Hoogachtend,

Simon Soesan.

No comments:

Post a Comment